apohllo.pl
więcej niż strona domowa...
 

Użyteczność

Heurystyki użyteczności

Widoczność stanu systemu

System powinien zawsze informować użytkownika o tym co się aktualnie dzieje, poprzez stosowną informację zwrotną aktualizowaną w rozsądnym czasie.

Komentarz: warto porównać pasek stanu różnych przeglądarek internetowych.

Dostosowanie systemu do otaczającego świata

System powinien komunikować się z użytkownikiem za pomocą słów i zwrotów zrozumiałych dla użytkownika, a nie technicznego żargonu.

Kontrola systemu i wolność użytkownika

Użytkownicy często wybierają funkcje systemu przez pomyłkę, przez co zazwyczaj potrzebują “awaryjnego wyjścia”, które pozwoli im wycofać się z niepożądanego stanu w prosty sposób. Ta funkcjonalność często implementowana jest poprzez akcje “cofnij” i “przywróć”.

Spójność i standardy

Użytkownik nie powinien tracić czasu na zastanawianie się, czy odmienne słowa, sytuacji i akcje znaczą to samo. Podążaj za konwencjami danej platformy programistycznej lub typu oprogramowania.

Zapobieganie błędom

Nawet od najlepszego komunikatu o błędzie, lepsze jest staranne zaprojektowanie interfejsu, który chroni użytkownika przed popełnianiem błędów. Wyeliminuj warunki podatne na błędu albo przed wykonaniem problematycznej akcji, upewnij się, że użytkownik chce ją wykonać.

Komentarz: automatyczne sprawdzanie formularzy internetowych, stosowanie wyboru spośród opcji wszędzie tam gdzie to możliwe.

Rozpoznanie zamiast przypominania

Minimalizuj obciążenie pamięci użytkownika, poprzez uwidacznianie istotnych obiektów, akcji oraz opcji. Użytkownik nie powinien musieć zapamiętywać informacji wprowadzonych w jednej części dialogu z systemem, aby móc kontynuować jego dalszą część. Instrukcje pozwalające na użytkowanie systemu powinny być widoczne, bądź łatwo dostępne, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

Elastyczność oraz efektywność użytkowania

Skróty klawiszowe – niewidoczne dla początkującego użytkownika – mogą często przyspieszyć działanie użytkownika zaawansowanego. Pozwól użytkownikowi na dostosowanie i określenie często wywoływanych akcji.

Estetyka oraz minimalizm formy

Okna dialogowe nie powinny zawierać informacji nieprzydatnych lub rzadko wykorzystywanych. Każda dodatkowa informacja zmniejsza koncentrację użytkownika na tym co istotne i zmniejsza jego relatywną widoczność.

Komentarz: wyróżnienie i zgrupowanie wymaganych pól formularza.

Rozpoznanie, diagnoza oraz naprawianie błędów użytkownika

Komunikaty o błędach powinny wykorzystywać prosty (brak kodów) a zarazem precyzyjny język. Powinny również wskazywać najbardziej prawdopodobny sposób rozwiązania problemu.

Pomoc i dokumentacja

Choć najlepiej jest gdy system może być użytkowany bez dokumentacji, czasami dostarczenie jej wraz z pomocą może być nieodzowne. Wszelkie informacje tego rodzaju powinny pozwalać na ich przeszukiwanie, koncentrować się na zadaniach użytkownika, wymieniać kroki potrzebne do ich realizacji a zarazem nie być zbyt obszerne.

Nielsen | usability | Opublikowano 05:22 02-10-2008. Ostatnia modyfikacja 05:59 02-10-2008 |
comments powered by Disqus